Ukas veggis : Lasagne

Med linser og kikerter

Det er ikke noe problem å spise vegetar en gang i uka når man kan lage så mye godt. Dette anbefales virkelig!

Til 4 personer, trenger du:

– 1-2 søtpotet

– 2 gulrøtter

– 1/2 løk

– noen blomkålbuketter (kan sløfes)

– 1 boks røde linser

– 1 boks kikerter

– 1 boks hakkede tomater (500 g hvis du får tak i)

– 1 stor ss buljongpulver eller en terning

– 1 ts sukker

– 1 boks cottage cheese

– 6-7 lasagneplater (helst med fiber)

– ost til toppen

Slik gjør du:

– Sett ovnen på 200 grader.

– Skrell søtpotetene og skjær de i tynne skiver. Ha de i kokende vann og la de bli møre.

– Skjær gulrøttene i skiver, blomkålen i små buketter og finhakk løken.

– Ha tomatene, linser, sukker, buljong, løk og kikerter i en kjele og la småputre i ca 10 min. Smak til med salt og pepper.

– Ha alt lagvis i en ildfast form, saus, gulrot og blomkål, potetskiver, cottage cheese, salt og pepper, lasagneplater. Gjenta. Pass på at du får nok saus over platene. Avslutt med et lag cottage cheese og topp med revet ost eller osteskiver.

– Stekes på midterste rille i 40 minutter.

– Kan godt serveres med brød eller salat til, men smakte like godt uten noe som helst.

Dette er en matblogg med alt fra enkle hverdagsretter til mer avanserte festmåltider. Innstillingen min er at maten skal være sunn og næringsrik, og være laget fra bunnen av. Du vil også finne oppskrifter på kaker, gjærbakst og annen helgekos.

Jeg håper du vil ha glede av oppskriftene mine og at de kan være til inspirasjon.

Anniken

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply