Supersunn sconesfrokost :)

Nystekte rundstykker på 15 minutter.

Det slår aldri feil med grove scones til frokost. Disse har jeg pimpet med litt chiafrø, valnøtter, linfrø og gresk yoghurt for å få de ekstra smakfulle, saftige og gode. Ta det du har og liker best. Du kan også variere meltypene etter hva du har i skapet:)

Til 6 scones, trenger du:

– 1 dl lettkokte havregryn

– 1 dl havremel

– 1 dl rugmel, siktet

– 1 dl hvetemel

– 1 dl grovt hvetemel

– 0,5 dl chiafrø

– 0,5 dl knuste linfrø

– valnøtter etter ønske

– 1 toppet ts bakepulver

– 0,5 ts natron

– 0,5-1 dl gresk yoghurt eller kesam

– 2 dl melk

– 0,5 ts salt

Slik gjør du:

– Sett ovnen på 225 grader.

– Rør sammen alt det tørre. Som sagt, her kan du velge meltyper etter hva du har i skapet.

– Bland raskt inn melk og yoghurt. Det skal bare røres raskt sammen.

– Legg 6 rundstykker på et bakepapir eller lag en stor sirkel og skjær de i 6 snipper.

– Stekes på midterste rille i ca 10 minutter.

– Holder seg i kjøleskapet til dagen etter også 🙂

Dette er en matblogg med alt fra enkle hverdagsretter til mer avanserte festmåltider. Innstillingen min er at maten skal være sunn og næringsrik, og være laget fra bunnen av. Du vil også finne oppskrifter på kaker, gjærbakst og annen helgekos.

Jeg håper du vil ha glede av oppskriftene mine og at de kan være til inspirasjon.

Anniken

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply