Supergrovt brytebrød

Disse ble utrolig myke og gode selv om de er så grove. Smakte veldig godt naturelle med pålegg, men hvis du vil servere de til suppe, gryte eller salat kan du putte litt soltørkede tomater, finhakket hvitløk og urtekrydder i deigen.

Til 1 langpanne, trenger du:

– 50 g gjær

– 6 dl lunkent vann

– 4 ss gresk yoghurt (eller kesam)

– 250 g grovt hvetemel

– 250 g sammalt hvete, grov

– 250 g havregryn

– 60 g havrekli

– 1 ts salt

 

Eventuelt:

– 2 fedd finhakket eller presset hvitløk

– 8 soltørkede tomater, hakket

– 1,5 ts urtekrydder (pizzakrydder, oregano, basilikum, Provence..)

Slik gjør du:

– Bland alt det tørre i en bolle.

– Rør gjæren ut i det lunkne vannet, eller bland den i det tørre hvis du bruker tørgjær.

– Ha gjærblandingen i det tørre og elt godt, gjerne i en kjøkkenmaskin.

– Ha i yoghurten mens du elter.

– La deigen heve i minst 40 minutter.

– Klapp deigen ut til et rektangel på ca 25*30 cm og legg på stekebrett med bakepapir.

– Sett ovnen på 225 grader mens deigen etterhever under et kjøkkenhåndkle i ca 20 min.

– Rut opp brødet med en kniv eller pizzaskjærer i så store biter du ønsker. Kan være lurt å dyppe kniven i litt mel først.

– Pensle med egg eller vann og stekes på midterste rille i 12- 15 minutter.

– Avkjøles på rist.

Sunn og Mett er har som mål å tilby variert kost laget helt fra bunnen av. Vårt hovedfokus er at maten skal være sunn eller ihvertfall sunnere da vi elsker å lage desserter. Del gjerne våre innlegg og lik oss på Facebook.

Linda og Anniken

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply