søtpotet

Søtpoteter

Det er flere grunner til å spise søtpotet. Ikke bare er den utrolig god, men den er også veldig sunn. Den guloransje fargen gir deg betakaroten, et næringsstoff som både er en antioksidant og kan omdannes til vitamin A. Søtpoteten ligger helt i toppen når det gjelder innehold av betakaroten.  Betakarotenet virker beskyttende på alle kroppens celler, blant annet mot skader på arvestoffet som igjen kan lede til kreft.I tillegg gir poteten deg vitamin C, kostfiber og andre næringsstoffer.

Den smaker helt annerledes enn vanlig potet og mange må nok vende seg litt til smaken, men her i huset har den gått rett hjem og vi nyter den i mange forskjellige former.

Disse potetsetengene kan du ha som tilbehør til alt mulig. Utrolig godt å dippe i aioli bla.a.

Hvis du får noen igjen er de supre som en kald snack før trening dagen etter, siden de inneholder en del karbohydrater 🙂

Litt om hva du tenkte

[blank_spacer height=”30px” width=”1/1″ el_position=”first last”]

[one_half]

Til 2-3 personer, trenger du: 

1 giga søtpotet eller 2-3 litt mindre

1 ss paprikapulver (kan også blande i litt grillkrydder)

nykvernet salt og pepper

olivenolje

[/one_half]
[one_half_last]

Slik gjør du:

–       Skrell potetene. Skjær de først i 1 cm tykke skiver og så 1 cm breie staver.

–       Ha de i en bolle. Hell over olje og strø på krydder. Bland godt til alle er dekket med olje.

–       Legg de utover et stekebrett med bakepapir.

–       Bakes i ovnen på 200 grader i ca. 20 minutter. Snu litt på de underveis. Potetene er ferdige når en spiss kniv, eller en trepinne, går lett igjennom.

Disse potetene smaker også godt kalde i matboksen dagen etter. Perfekt som en snack før trening for eksempel.

 

[/one_half_last]

 

[posts_carousel title=”Nyheter i samme kategori” item_count=”12″ category=”all” show_title=”yes” show_excerpt=”yes” show_details=”yes” excerpt_length=”20″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply