Quinoasalat med druer

Hos oss er grillsesongen i gang, selv om det aller fineste sommerværet lar vente på seg. Grillmaten smaker jo like godt for det. I dag hadde vi nakkekoteletter med en supergod quinoasalat ved siden av. Kjempe enkelt å lage, gjort i en fei også så utrolig godt!

Quinoa har mye protein, den er rik på kostfiber og har lavt innhold av mettet fett. Disse herlighetene kan fint bytte ut ris til middagen eller gjøre salater mer mektige. De finnes i forskjellige farger og de er like gode alle sammen.

Til 2 og 1/2 person, trenger du:

– 1 dl quinoa

– 0,5 ss buljongpulver

– 1 liten neve ruccola

– 0,5 boks med valgfrie bønner

– 1 liten eske med kikerter

– Noen hoder med brokkoli

– ca 3 stilker med druer

– usaltede peanøtter eller andre nøtter du liker

– 0,5 blokk fetaost

– Litt olivenolje, salt og pepper

Slik gjør du:

– Kok opp 2 dl vann med buljongpulver.

– Skyll quinoaen og ha den i. La koke på svak varme under lokk i 15-20minutter. Vannet skal bli borte.

– Skyll bønner og kikerter og ha i en bolle.

– Ha i små buketter av brokkoli og delte druer.

– Hakk ruccola litt mindre og ha i.

– Bland inn nøtter og den ferdigkokte quinoaen.

– Smuldre i fetaost og hell over litt olje og salt og pepper.

– Bland godt og server til grillet kjøtt.

Dette er en matblogg med alt fra enkle hverdagsretter til mer avanserte festmåltider. Innstillingen min er at maten skal være sunn og næringsrik, og være laget fra bunnen av. Du vil også finne oppskrifter på kaker, gjærbakst og annen helgekos.

Jeg håper du vil ha glede av oppskriftene mine og at de kan være til inspirasjon.

Anniken

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply