Müsli med banan

Sprøtt og godt med mild smak av banan

Jeg lager stadig nye frokostblandinger for variasjon. Denne varianten er søtet med lønnesirup og banan. Sirupen kan byttes ut med honning eller agave og pekannøttene kan byttes ut med de nøttene du synes er best. Oppskriften holder til et stort glass og til ganske mange frokoster. Min favorittblanding for øyeblikket er: 1 dl yoghurt naturell, 2 ss cottage cheese, bringebær og jordbær, 1 ts agavesirup, 1 dl müsli og litt kokosflak. Legg dette lagvis i en skål og nyt med en god kopp kaffe eller te.

Til 1 stort glass, trenger du:

– 2 godt modne bananer

– 1 dl rapsolje

– 1 dl lønnesirup, agave eller honning

– 9 dl havregryn, store

– en klype havsalt

– 1,,5 dl pekannøtter, eller andre nøtter du liker

– 1 ts kanel

– 0,5 ts malt muskat (ikke nødvendig)

 

Slik gjør du:

– Sett ovnen på 175 grader.

– Bland alt det tørre i en bakebolle.

– Mos bananene godt med en gaffel.

– Varm opp olje og sirup.

– Rør inn bananmosen og bland alt godt med det tørre.

– Spre alt utover på et stekebrett med bakepapir.

– Stekes på midterste rille i 30-40 minutter. Rør hvert tiende minutt og pass på at det ikke brenner seg. De skal bli gyldne, ikke mørke.

– De blir sprøere etter noen minutter ute av ovnen.

Sunn og Mett er har som mål å tilby variert kost laget helt fra bunnen av. Vårt hovedfokus er at maten skal være sunn eller ihvertfall sunnere da vi elsker å lage desserter. Del gjerne våre innlegg og lik oss på Facebook.

Linda og Anniken