Grov ostekringle

Denne kringlen er grov, mettende og kjempe god. Den trenger ikke så altforlang hevetid heller. Fyllet kan du variere etter det du synes er best. Jeg tok halve med ketchup og andre halve med pesto. Da passer den veldig bra som tilbehør til salat, suppe, gryter osv. Du kan jo også fylle den med både skinke og grønnsaker, så kan du ta den med på tur eller i matboksen som et måltid i seg selv.

Til 1 stor kringle, trenger du:

– 4 dl melk

– 50 g gjær

– 0,5 ts salt

– 100 g margarin

– 5 dl hvetemel eller fibra

– 6 dl sammalt hvete, fin

Fyll:

– Ketchup

– Pesto

– Gulost

Slik gjør du:

– Smelt smøret og ha i melk. La den bli ca 37 grader og rør ut gjæren.

– Bland alt det tørre i en bolle og hell i melkeblandingen.

– Elt godt, gjerne fem-ti minutter i en eltemaskin.

– Dekk til bakebollen med plast og la stå i ca 30 min.

– Kjevle deigen ut til et rektangel og smør på det fyllet du måtte ønske.

– Legg på skiver eller revet ost.

– Rull sammen og legg på et stekbrett med bakepapir.

– Klipp et hakk ned i rullen med ca 2,5 cm mellomrom, ganske langt ned på rullen.

– Legg delene ut til annenhver side så det ser ut som en flette.

– Sett ovnen på 200 grader.

– Dekk kringlen med et håndkle og la heve i nye 30 min.

– Pensle med egg og stek på nederste rille i ca 30 min.

– Avkjøl på rist.

Denne kan fint fryses. Ta den opp en god stund før den skal spises og varm den på 200 grader varmluft i ca fem minutter, så blir den som nybakt igjen 🙂

Sunn og Mett er har som mål å tilby variert kost laget helt fra bunnen av. Vårt hovedfokus er at maten skal være sunn eller ihvertfall sunnere da vi elsker å lage desserter. Del gjerne våre innlegg og lik oss på Facebook.

Linda og Anniken

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply